آمادگی شرکت های خارجی برای فراوری خودروی پایه گازسوز برای ایران

به گزارش مجله سرگرمی، مدیر طرح احداث صندلی های گاز طبیعی فشرده (CNG) با اشاره به آمادگی شرکت های خارجی برای فراوری خودروهای پایه گازسوز برای کشور از مذاکره با شرکت فولکس واگن آلمان در این حوزه اطلاع داد.

آمادگی شرکت های خارجی برای فراوری خودروی پایه گازسوز برای ایران

به گزارش خبرنگاران، علی مهرابی در نشست خبری که صبح امروز برگزار گردید از افتتاح همزمان 10 صندلی CNG در کشور اطلاع داد و گفت: این صندلی ها در روزهای گذشته به بهره برداری رسیده و به مردم خدمت رسانی می نمایند.

وی با بیان این که ظرفیت صندلی های مذکور 16 هزار مترمکعب در ساعت است، ادامه داد: این صندلی ها در شهرهای شیرود، بهبهان، کبودرآهنگ، دهلران، داراب، تهران، ارومیه، ساری و دیلم راه اندازی شده است.

مدیر طرح احداث صندلی های گاز طبیعی فشرده (CNG) با بیان این که در حال حاضر تعداد صندلی های CNG موجود در کشور 2360 است، افزود: این صندلی ها آمادگی دارند پیش از 40 میلیون مترمکعب در روز به مردم خدمت رسانی نمایند. در امسال 40 صندلی راه اندازی شد و تا سرانجام سال 10 صندلی دیگر راه اندازی خواهد شد.

راه اندازی سیستم پرداخت الکترونیکی بهای CNG به صورت پایلوت

مهرابی در ادامه از راه اندازی سیستم پرداختی الکترونیکی بهای CNG به صورت پایلوت اطلاع داد و گفت: امیدواریم بانک های عامل در این زمینه سرمایه گذاری نمایند. راه اندازی سیستم پرداخت الکترونیکی از دو جنبه حائز اهمیت است. نخست آنکه پرداخت توسط شهروند آسان می گردد و دیگر مسائلی از قبیل پول خرد یا انعام وجود نخواهد داشت، از سوی دیگر اگر پرداخت به صورت الکترونیکی انجام گردد به دو حساب می رود. حساب نخست کارمزد صندلی دار و حساب دیگر حسابی است که می توانیم پول ها را در آنها بلوکه کنیم که به وسیله آن قبض گاز صندلی را پرداخت کنیم.

3 درصد صندلی های CNG تعطیل هستند

وی در خصوص صندلی های CNG که در حال حاضر خدمت رسانی نمی نمایند، شرح داد: به طور کلی سه درصد از صندلی های CNG خرابی دارند که تعدادی از این سه درصد به دلیل مسائل فنی خدمت رسانی نمی نمایند و باید تعمیرات روی آنها انجام گردد و بخشی از تعطیلی صندلی ها به این دلیل است که صندلی دار قبض را به موقع پرداخت نمی کند و شرکت ملی گاز شیر گاز را می بندد.

مدیر طرح احداث صندلی های گاز طبیعی فشرده (CNG) با تاکید بر این که به ازای هر مترمکعب گاز CNG یک لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی می گردد، توضیح داد: در هر صندلی 1500 تا 2000 ماشین می تواند سوخت گیری کند. متوسط ظرفیت کارکرد کمپرسور 7.5 ساعت در روز است که اگر مردم استقبال نمایند این ظرفیت می تواند دو برابر گردد. در حال حاضر 21 میلیون مترمکعب در روز CNG مصرف می گردد که این ظرفیت می تواند تا 40 میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.

مهرابی در خصوص این که کدام استان صاحب بیشترین صندلی CNG است، شرح داد: استان تهران بیشترین تعداد صندلی CNG و بیشترین مصرف CNG را دارد. متوسط مصرف تهران 7.5 ساعت و دو میلیون و 300 هزار مترمکعب در روز است که ما آمادگی داریم تا چهار میلیون مترمکعب CNG دراختیار مردم تهران قرار دهیم.

وی در خصوص کمبود صندلی نیز اظهار کرد: در کلانشهرها که زمین برای تاسیس صندلی وجود ندارد با کمبود صندلی روبرو هستیم. برای مثال در شمال و غرب تهران که زمین وجود ندارد یا قیمت آن گران است ممکن است کمبود صندلی وجود داشته باشد، اما متقاضی احداث زیاد است.

مدیر طرح احداث صندلی های گاز طبیعی فشرده (CNG)، ادامه داد: تا به امروز 44 صندلی توسط بخش خصوصی احداث شده و درخواست احداث 35 صندلی دیگر وجود دارد.

مهرابی با تاکید بر لزوم ایجاد اختلاف قیمت بین بنزین و گاز، شرح داد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی قیمت بنزین امسال افزایش پیدا نمی کند، اما اگر در سال های آینده بنزین گران گردد استقبال مردم از گاز بیشتر خواهد شد.

مذاکره برای افزایش کارمزد صندلی داران

وی در ادامه با اشاره به عدم افزایش کارمزد صندلی ها، گفت: کارمزد صندلی ها در سه سال اخیر افزایش پیدا ننموده و گله صندلی داران در این زمینه به حق است. بار اقتصادی که به صندلی داران اعمال می گردد سنگین است از سوی دیگر بحث همسان سازی صندلی ها مطرح است. استاندارد صندلی ها کشور فراورینماینده (آلمان، ایتالیا، کره جنوبی و غیره) مطابق است. قرار است استاندارد همه صندلی ها همسان سازی گردد که هزینه زیادی برای صندلی دار دارد.

مدیر طرح احداث صندلی های گاز طبیعی فشرده (CNG) از ارائه پیشنهادی مبنی بر افزایش کارمزد صندلی داران اطلاع داد و گفت: اگر کارمزد صندلی داران افزایش پیدا کند بخشی از آن می تواند صرف همسان سازی صندلی ها گردد. افزایش کارمزد صندلی داران در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده و اگر هیات وزیران آن را تصویب کند انجام خواهد شد. مبلغی که پیشنهاد شده خوب است و امیدواریم مبلغی نزدیک به آن تصویب گردد.

مهرابی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که نه تنها کارمزد امسال صندلی داران افزایش پیدا کند، بلکه کارمزد آنها هر سال متناسب با تورم افزایش داشته باشد.

آمادگی شرکت های خارجی برای فراوری خودروی پایه گازسوز

وی در ادامه با تاکید بر این که آلودگی بنزین در هر شرایطی نسبت به گاز بیشتر است، گفت: خودروسازهای داخلی باید خودروی پایه گازسوز فراوری نمایند.

مدیر طرح احداث صندلی های گاز طبیعی فشرده (CNG) توضیح داد: البته شرکت های خارجی آمادگی خود را برای فراوری خودروی پایه گازسوز اعلام نموده اند و در این راستا شرکت فولکس واگن آلمان ماه پیش تقاضا کردند که گاز ما را مورد مطالعه قرار دهند و به آنها مجوز داده شد که به شهرهای مختلف بروند و گاز بگیرند و به نظر می رسد قصد دارند خودرویی متناسب با گاز ما فراوری نمایند. شرکت های داخلی هم باید در این زمینه اقدام نمایند.

70 درصد تجهیزات داخلی هستند

مهرابی در ادامه با تاکید بر این که 70 درصد تجهیزات صندلی ها ساخت داخل هستند، افزود: بعضی تجهیزات از کشورهای خارجی از جمله کشورهای اروپایی وارد می گردد. تجهیزات این کشورها باید استاندارد باشد. کشور روسیه متقاضی فروش تجهیزات خود به ایران بود که ایران نپذیرفت، زیرا هر کشوری که بخواهد تجهیزات اش را به ما بفروشد باید داخل کشور کارخانه داشته باشد.

وی با تاکید بر این که ایمنی صندلی های CNG بالا است، افزود: گاهی از مخازن CNG سوء استفاده شده و این باعث انفجار می گردد، اما به طور کلی وزارت کشور بازرسی ادواری خود را از خودروها انجام می دهد که این شامل مخزن CNG هم می گردد.

مدیر طرح احداث صندلی های گاز طبیعی فشرده (CNG) در سرانجام تاکید نمود: در حال حاضر 23 درصد سوخت حمل ونقل گاز است که ما قصد داریم این میزان را به 50 درصد برسانیم.

pariha.com: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 68926

به "آمادگی شرکت های خارجی برای فراوری خودروی پایه گازسوز برای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی شرکت های خارجی برای فراوری خودروی پایه گازسوز برای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید