خبرنگاران گزارش می دهد؛ چراغ سبز دولت به خصوصی کردن آموزش و پرورش، مدارس چارتری در کشور رونق می گیرد؟

به گزارش بهترین فروشگاه، با وجود نقدها مبنی بر خصوص سازی مدارس بودجه 98 و رویکرد آن نشان از چراغ سبز دولت به مدارس خصوصی دارد.

خبرنگاران گزارش می دهد؛ چراغ سبز دولت به خصوصی کردن آموزش و پرورش، مدارس چارتری در کشور رونق می گیرد؟

به گزارش خبرنگار برای هر دانش آموزی به طور متوسط 4 میلیون تومان از خزانه مردم و بیت المال هزینه می کنیم، گفت: البته به طور متوسط، در حالی که اگر دولت بخواهد این خدمت را از مردم بخرد و مردم خودشان این کار را انجام دهند، حداکثر یک میلیون تومان می گردد که 4 برابر از پول بیت المال برای یک دانش آموز هزینه می کنیم در حالی که می توانیم این را ارزان کنیم. این ها اظهارات حسن روحانی رئیس جمهوری رنگ و بوی خصوصی سازی آموزش و پرورش را شدت بخشید و نظرات موافق و مخالف بسیاری را در پی داشت.

در برنامه ششم توسعه و برنامه های سالیانه کشور واگذاری بخشی از آموزش و پرورش، بزرگترین وزارتخانه کشور به جهت جمعیت ذینفعان، مطرح می گردد، موضوعی که جدای از مخالفان و موافقان آن نیازمند نظارتی قوی است تا از مسیر اصلی ماموریت های آموزش و پرورش منحرف نگردد و در عین حال شان و صندلی جامعه فرهنگی هم رعایت گردد.

طی یکسال اخیر خصوصی سازی و خرید خدمات در آموزش و پرورش پررنگ تر شده است البته قرار بر این بود تا در این مدت ساماندهی هم برای اوضاع وجود داشته باشد تا نواقص اجرای آن همچون بی سر و سامانی اوضاع معلمان بهبود یابد، اما این طرح نه تنها سامانی پیدا ننموده است بلکه اوضاع سخت تر از قبل طی می گردد.

کیفیت؛ گمشده نظام آموزشی در پر کردن کلاس های درس

طرح خرید خدمات آموزشی که پنج سال از اجرای آن می گذرد و قرار بود تا از سال جاری با تخصیص ردیف اعتباری ویژه ساماندهی گردد، همچنان بلاتکلیف است و به اذعان معلمان این طرح نه تنها سال جاری قراداد و حقوق آن ها به روز نشده است بلکه همچنان بلاتکلیفی وجود دارد و بدون قرارداد فعالیت می نمایند.

این شرایط در حالی مطرح می گردد که از سال گذشته علی الهیار ترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفته بود که در بودجه سال 97 با حمایت دولت اعتبار ویژه ای در قالب ردیفی مستقل برای معلمان خرید خدمات آموزشی در نظر گرفته خواهد شد تا پرداخت حقوق معلمان با مشکل روبرو نگردد.

این طرح به گفته مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق محروم موفقیت آمیز بوده است و سال جاری 10 هزار معلم خرید خدمات آموزشی در هزار مدرسه کشور تعداد 200 هزار دانش آموز را آموزش می دهند.

این آموزش ها در حالی برای دانش آموزان مناطق محروم پیش می رود که معلمان متضرر اصلی هستند و همچنان با وعده هایی که جامه عمل نمی پوشند و نگران از آینده، تدریس می نمایند حال بماند که در این روش کیفیت آموزشی کجای طرح واقع شده است و آیا با وجود چنین دغدغه هایی امکان آموزش و پرورش با کیفیت به دانش آموز وجود دارد یا خیر؟

آموزش و پرورش در چند قدمی خصوصی شدن؟

با وجود کمبود های طرح خرید خدمات آموزشی، رئیس جمهوری گفت: سال جاری در بودجه این پیشنهاد را ارایه کردیم که سال آینده حداقل 10 درصد به صورت خرید خدمت باشد و این می تواند بعدا نیز با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی ادامه پیدا کند.

حجت اله بنیادی کارشناس آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرنگار ، اظهار کرد: اجرای طرح خرید خدمات در آموزش و پرورش (به جز در مواقع اضطراری و کمبود شدید معلم) نه تنها کاهش هزینه ای برای کشور نخواهد داشت، بلکه در بلندمدت به شدت هزینه های کشور را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: طرح خرید خدمات آموزشی، هیچگونه تناسبی با اقتضائات و ماهیت کار تعلیم و تربیت ندارد و در تعارض آشکار با مبانی، اهداف و رویکرد های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است؛ توضیح بودجه سال 1398 آموزش و پرورش نشانگر آن است که بودجه 98 نه تنها از اهداف اسناد بالادستی آموزش و پرورش تبعیت نمی نماید، بلکه خود یک رویکرد و راهبرد های جدیدی را برای نظام تعلیم و تربیت تعریف نموده است.

بنیادی با اشاره به اینکه گفته نوبخت مبنی بر اینکه استفاده از طرح خریدخدمات آموزشی برای کاهش هزینه های دولت است، گفت: در هیچ یک از پیوست های بودجه و قانون برنامه ششم مجوز و استدلالی برای اولویت داشتن طرح خرید خدمات وجود ندارد.

این موضوع در حالی مطرح می گردد که بخشی از نمایندگان مجلس هم با خصوصی سازی آموزش و پرورش و اجرای طرح خرید خدمات آموزشی با چنین رویکردی موافق نیستند.

همچنین شرایط خصوصی سازی و خرید خدمات آموزشی در حدی است که معلمان این طرح حتی در فضای مجازی هم به دنبال راهکار ای هستند علاوه بر آن پویشی با محوریت آموزش رایگان در شبکه های اجتماعی ایجاد شده است که به ساماندهی اوضاع آموزش و پرورش و جلوگیری از خصوصی شدن این نهاد اشاره دارد.

اجرای مسیر شکست خورده مدارس چارتری در ایران

مهدی بهلولی کارشناس آموزشی در گفت وگو با خبرنگار ، درباره خصوصی سازی مدارس و واگذاری بخشی از مدارس دولتی به بخش خصوصی گفت: این طرح کپی برداری از طرح مدارس چارتری در آمریکا است که این موضوع در خود آمریکا هم منتقدان آموزشی سرسختی دارد و موفق نبوده است.

وی ادامه داد: در هر بخشی از دنیا که آموزش و پرورش به بخش خصوصی واگذار شده موفقیت چندانی وجود نداشته است، در واقع با توجه به تجربیات دنیای راه اصلاح آموزش و پرورش از خصوصی سازی نمی گذرد.

بهلولی با تاکید بر اینکه با نگاه صرفه جویانه نباید خصوصی کردن آموزش و پرورش در دستور کار باشد، گفت: رویکرد خصوصی سازی پشتوانه آموزشی ندارد و صرفا صرفه جویی را مطرح می نماید که در این میان کیفیت آموزشی بلاتکلیف است و هر جا که در بخش آموزشی بخش خصوصی وارد می گردد، باید پیامد های آن را جواب داد.

افزایش سقف اعتبارات در بودجه 98 آموزش و پرورش/ خصوصی سازی در یک قدمی مدارس؟

مدارس خصوصی و باز شدن پای مافیای آموزشی

یکی از پرچالش ترین بحث های امروزی ورود مافیای آموزشی به مدارس از دوره ابتدایی تا انتها دوره دبیرستان است؛ موضوعی که به دفعات از سوی سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش هم مطرح شده است و به گفته خودش سعی دارد تا حد امکان از حضور این مافیا جلوگیری کند.

مافیای آموزشی با ورود به مسائل آموزشی چون قبولی در کنکور و آزمون های ورودی مدارس که مطالبه اصلی خانواده هاست صندلی خوبی در جامعه دانش آموزی باز نموده اند و در این میان مدارس غیردولتی و به تعبیری کلی تر مدارس خصوصی برای حفظ رضایت خانواده ها و توجه به مطالبات آنها بیش از پیش خواسته یا ناخواسته با مافیای کنکور همکاری می نمایند؛ بنابراین توسعه این مدارس مافیای کنکور را بیش از پیش تقویت خواهد نمود.

بهلولی در این مورد توضیح داد: آموزش و پروش کمی و تستی با آموزش و پرورش خصوصی پیوند دارد چرا که سرمایه گذار دنبال این است تا خروجی مبتنی بر نمره داشته باشد تا نتیجه عملکردش معین گردد و در چنین فضایی سرمایه گذار منتظر نمی ماند تا بعد از 12 سال فردی با تسلط کامل بر مهارت های زندگی تحویل جامعه دهد.

این کارشناس آموزشی با اشاره به اینکه در هیچ یک از آموزش و پرورش های موفق خصوصی سازی وجود نداشته است، توضیح داد: حتی در آموزش و پرورش آمریکا که شرایطی میان مایه دارد این طرح موفق نبوده است و در فنلاند که الگوی آموزش و پرورش نوین محسوب می گردد تا مقطع کارشناسی ارشد آموزش رایگان است و این در حالی پیش می رود که آمریکا سال هاست که نرخ مدارس خصوصی را در حد 10 درصد نگه داشته است، اما در کشور ما این رقم به 14 درصد می رسد.

وی در پاسخ به این سوال که توسعه مدارس خصوصی یاری به مشارکت به خانواده در مدرسه دارد یا خیر گفت: مشارکت در تصمیم گیری و تصمیم سازی آموزش و پرورش باید وجود داشته باشد و در مدارس خصوصی صرفا اخذ وجه مورد توجه است و حتی شرایط نسبت به مدارس چارتری متفاوت بوده چرا که در این مدارس خانواده در چگونگی تحصیل و انتخاب دروس دخالت دارند، ولی در ایران این موضوع وجود ندارد و خانواده نمی تواند دروس دانش آموز یا فرایند تعلیم و تربیت را متناسب با شرایط دانش آموز معین کند.

گزینش دانش آموز؛ رمز موفقیت مدارس خصوصی

اوضاع مدارس غیردولتی و طرح خرید خدمات آموزشی آنچنان که باید در حد و اندازه جامعه فرهنگی ظاهر نشده است و با وجود که قرار بود به تعبیر آموزش و پرورشی ها راه نجات آموزش و پرورش مدارس غیردولتی و بخش خصوصی باشد، اما این موضوع چندان تحقق پیدا ننموده است.

مدارس پولی جز چندین مدرسه برگزیده گاه از چارچوب نظارت خارج می شوند و معلمان این مدارس در کشاکش بلاتکلیفی اوضاع هستند تا حداقل حقوق اولیه خود یعنی بیمه و دریافتی مناسب داشته باشند.

بهلولی درباره تاثیر مدارس غیردولتی در موفقیت های آموزشی گفت: رمز موفقیت مدارس غیردولتی گزینش دانش آموز است؛ براساس گزارشآموزش و پرورش دنیای (EI) رمز موفقیت مدارس خصوصی سراسر دنیا گزینش دانش آموز است؛ اگر این مدارس به کیفیت بالای خود اعتماد دارند در مدارس جنوب شهر و بدون گزینش نتایج درخشان را مدعی شوند در غیراین صورت که با گزینش دانش آموز آن هم در مناطق توانمند، این موفقیت ها دستاورد بزرگی نیست.

وی ادامه داد: 2 سال گذشته بود که رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش آماری از وضعیت مدارس غیردولتی داد و طبق این آمار برخی مدارس غیردولتی در رده های پایین معدل قرار داشتند.

با وجود اوضاع فعلی و پیشنهاد جدید درب ودجه سال آینده گویی اصل 30 قانون اساسی یعنی آموزش و پرورش رایگان به حاشیه رانده شده است همچنین خرداد 92 بود که روحانی از شکاف طبقاتی در آموزش و پرورش گلایه نموده و معتقد بود یکی از کارکرد های آموزش و پرورش باید مبارزه با شکاف طبقاتی باشد.

وی گفته بود که دولت باید به وسیله آموزش و پرورش رایگان شرایطی برای طبقات ضعیف تر فراهم کند که بتوانند ضعف های خود در سرمایه اقتصادی یا اجتماعی را به وسیله رشد در نظام آموزشی و کسب منزلت های بهتر جبران نمایند؛ حالا همین آموزش و پرورش خودش طبقاتی و عامل شکاف طبقاتی شده است.

این اظهاراتی در حالی است که وی اکنون از خرید خدمات آموزشی و واگذاری آموزش و پرورش به مردم سخن گفته و معتقد است این روش می تواند در سال های آتی هم تداوم یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "خبرنگاران گزارش می دهد؛ چراغ سبز دولت به خصوصی کردن آموزش و پرورش، مدارس چارتری در کشور رونق می گیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گزارش می دهد؛ چراغ سبز دولت به خصوصی کردن آموزش و پرورش، مدارس چارتری در کشور رونق می گیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید