کم کاری کامل در وظایف دولتی، دلالی در موسیقی رایج گردیده است

به گزارش مجله سرگرمی، اردوان جعفریان تهیه کننده و مدیر موسسه پردیس موسیقی معاصر در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه دفتر موسیقی وزارت ارشاد در حوزه نظارت کیفی فعالیت های موسیقایی کم کاری عمده ای داشته است، اظهار کرد: فکر می کنم در زمان سرپرستی جناب علی ترابی در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که از طرف دولت با تعدادی از تهیه کنندگان و کارشناسان حوزه موسیقی درباره تغییر در شیوه نامه یا اساسنامه کاری دفتر موسیقی مذاکراتی صورت گرفت که من نیز در جریان این پروژه نهاده شدم. آنچه در بازنگری شیوه نامه دفتر موسیقی وزارت ارشاد که پیش از تغییر در 2 صفحه تدوین گردیده بود، مورد توجه نهاده شد دقیقا بر بحث نظارت بر کیفیت توسط دولت تاکید داشت.

کم کاری کامل در وظایف دولتی، دلالی در موسیقی رایج گردیده است

وی تاکید نمود: اگر برخی می پندارند که نظارت بر کیفیت جزو وظایف این مجموعه دولتی نیست باید بگویم که تفکر نادرستی است زیرا نظارت در کیفیت و کوشش برای ارتقای سطح فرهنگ شنیداری جامعه باید هدف اصلی دفتر موسیقی وزارت ارشاد در سیاست های راهبردی خود باشد.

جعفریان با اشاره به اینکه برای عملیاتی شدن چنین رویکردی ردیف بودجه ای هم پیش بینی گردیده است، گفت: طی سال های اخیر آنچنان که باید به این موضوع بسیار مهم و استراتژیک توجهی نگردیده است. من با همه عزیزانی که در این سال ها در دفتر موسیقی وزارت ارشاد به عنوان سرپرست یا مدیر حضور داشتند سابقه دوستی دارم بنابراین آنچه عنوان می کنم متوجه شخص خاصی نیست. باید بپذیریم در این ماجرا کم کاری گردیده است و دفتر موسیقی به قدری محدود به ممیزی و موضوعات مربوط به سانسور گردیده که خلاء انجام وظایف مدیریتی در حوزه های دیگر به شدت احساس می گردد.

عضو هیات مدیره مجمع صنفی فراورینمایندگان آثار شنیداری گفت: عدم تعریف وظایف و حضور بسیار کم تعداد کارشناسان علمی واجد شرایط نظارت کیفی در دفتر موسیقی هم یکی از نکات قابل توجه دیگری است که در حوزه نقد وظیفه نظارتی دفتر موسیقی وزارت ارشاد می توان به اشاره نمود. من بر این باورم دفتر موسیقی با توجه به شرایط موجود اصلا توان بالا بردن سطح شنیداری جامعه را ندارد و این موضوع نیازمند ساماندهی بخش مهمی از وظایف و شیوه نامه فعالیتی این مجموعه است که باید هرچه زودتر اصلاح گردد. ما باید بپذیریم که سطح شنیداری مخاطبان در تندترین شیب ممکن در حال سقوط است و عمده مخاطبان ما مصرف نماینده ملودی های ترکی استانبولی، یونانی و عربی شدند که در نازل ترین شکل ممکن کپی و به آنها تزریق می گردد.

جعفریان با اشاره به فقدان تخصص در حوزه نظارت کیفی دفتر موسیقی وزارت ارشاد توضیح داد: از 15 سال گذشته که ساختن سمفونی در کشور ما تبدیل به یک مُد شد من فکر می کنم بیش از 40 اثر از سمفونی هایی که با هزینه های بسیار کلان و گزاف تهیه و فراوری گردیده را در خانه دارم اما شما خودتان بروید و تحقیق کنید، مطمئن باشید این آثار غیر از اینکه به این سازمان و آن سازمان هدیه گردد واقعا دستاورد مهم و رو به جلویی را در این زمینه مشاهده نکردیم. به عبارتی عمده این آثاری که در حوزه سمفونی ها فراوری گردیده حرکت موسیقایی تماتیک و ساده ای بوده که به دلیل فقدان نظارت کیفی مناسب از سوی مراجع دولتی سرنوشت تاثیرگذاری نداشته اند.

این کارشناس موسیقی در بخش دیگری از صحبت های خود شرح داد: در حوزه نظارت کیفی فعالیت های دفتر موسیقی وزارت ارشاد سه مثلث حمایت، راهنمایی و نظارت وجود دارد که ما هرگز در این دوران حمایت و راهنماییی ندیدیم و به طور حتم اگر راهنمایی و حمایت علمی درستی در کار بود قطعا موسیقی پاپ هم اینطور به قهقرا نمی رفت. موسیقی پاپ قبلا در ایران ملودی محور بود اما الان در شرایطی قرار گرفته که این گونه موسیقایی ریتم محور گردیده است. یعنی به دلیل اینکه برای اغلب مخاطبان نسل امروزی ما درک شعر و ملودی سخت تر گردیده بنابراین همه به سراغ ریتم محوری رفته اند که گویا نهاد نظارتی هم آنچنان به آنها فشار نمی آورد. از سویی دیگر رسانه های همگانی چون رسانه ملی که گویی هیچ وظیفه ای برای ارتقای سطح شنیداری جامعه احساس نمی نماید با در نظر دریافت یک شورای تقریبا متضاد با وزارت ارشاد کارهای مطابق با سلیقه خود را راهنمایی می نماید.

مدیر موسسه پردیس موسیقی معاصر با اشاره به نحوه فعالیت و تاثیرگذاری تهیه نمایندگان موسیقی در این عرصه گفت: وقتی سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانند در یک حرکت همسو قرار بگیرند اما در مسیرهای جداگانه ای حرکت می نمایند قطعا تهیه نمایندگان موسیقی نیز نمی توانند تاثیر چندانی روی بهبود اوضاع داشته باشند زیرا تهیه نمایندگان بسیار محدودی که سعی در فراوری و انتشار آثار باکیفیت دارند چون در یک کلیت قائم به فرد قرار گرفته اند نمی توانند آغاز نماینده جریان موثری در کنار بازوهای دولتی باشند.

جعفریان در خاتمه گفت: کسری بودجه یکی از مهم ترین توجیهاتی است که آورده می گردد اما من تصور می کنم قبل از ماجرای بودجه این سوء مدیریت است که باعث افت کیفیت آثار فراوری گردیده در حوزه موسیقی است. ما در بخش خصوصی نیز دچار چالش های زیادی هستیم، به عبارتی اغلب ناشران فقط در خدمت صنعت موسیقی هستند یعنی محتوایی فراوری نمی نمایند که بخواهیم از آن انتظار جریان داشته باشیم. مضاف بر اینکه شما اگر نگاهی به آمار ناشران موسیقی از اول انقلاب تا به امروز داشته باشد خواهید دید که آمار 130 شرکتی که تا سال 90 در قالب عنوان ناشر موسیقی به کار مشغول هستند، امروز به 400 شرکت افزایش یافته اند که به اعتقاد من بسیاری از کسانی که در این چارچوب فعالیت می نمایند واجد شرایط فنی تهیه نمایندگی هستند، که به دلیل همین فقدان نظارت کیفی در حوزه دولتی فقط به گسترش یافتن جریان دلالی در موسیقی کمک نموده اند.

pariha.com: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 2168

به "کم کاری کامل در وظایف دولتی، دلالی در موسیقی رایج گردیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کم کاری کامل در وظایف دولتی، دلالی در موسیقی رایج گردیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید